Federik Matijas Aleksander
Zvali su ga
"čovek koji diše".
Svaka knjiga o Aleksander tehnici u prvom poglavlju ima priču o samom tvorcu metode, Federiku Matijasu Aleksanderu. Zašto je važna njegova priča? Zato što su se kroz njegov put i traganje od problema ka rešenju postavili prvi principi Aleksander tehnike. Ova priča nije samo uzbudljivo pronalaženje nove metode, već ima značaj i u postavci i održanju tehnike, i za samog autora koji ju je zabeležio u svojoj trećoj knjizi “The use of the self”.
Aleksander je bio zaljubljenik u Šekspirova dela i odlazio je redovno na časove recitovanja. Razvijao je svoj talenat i postao glumac posvećen Šekspirovim delima. Svoj talenat i ljubav prema glumačkom poslu delio je kroz osnivanje glumačke trupe. Zvali su ga „čovek koji diše“.
Njegovu glumačku karijeru prekinula je pojava problema sa glasom. Kako su se nastupi nizali, susreo se prvo sa promuklošću, koja je dovela do potpunog gubitka glasa. Gubitak glasa uvek se dešavao kada je na sceni, a njegova zabrinutost i razočarenje bili su ogromni. Tragao je za rešenjem, obraćao se lekarima i istrajavao u svakom tretmanu koji je bio ponuđen. Čak je jednom po predlogu lekara ćutao dve nedelje pred nastup, ali kako bi izašao na scenu promuklost se vraćala i opet dovodila do gubitka glasa. Problem sa glasom se dešavao samo tokom recitovanja, u svakodnevnom govoru ga nije bilo.
Aleksander je zaključio da postoji razlika, i da nešto pogrešno radi, što uzrokuje gubitak glasa. Sebi je onda postavio ključno pitanje: „ Šta ja to radim, pa mi glas nestane?“ Lekari nisu ponudili odgovor, ali su se složili da uzrok svakako leži u pogrešnom pristupu i korišćenju tela kao celine. U potrazi za odgovorom, okružio se ogledalima i krenuo da analizira svoje pokrete i način na koji se ponaša na sceni. Otkrio je niz naviknutih pokreta vrata, glave i trupa koji su uzročno-posledično dovodili do pritiska na glasne žice, kao i na smanjenje disajnog kapaciteta. Širio je telesnu svesnost i primetio da povećana tenzija u jednom delu tela, kao na primer napetost nogu, se prenosi po telu i oslikava na njegovu celinu. Aleksander je posmatrajući sebe sa svih strana, i postepeno razumevajući svoj biološki trodimenzionalni dizajn, izlečio sebe. Uspostavljajući kvalitetnu bazu svom glasu je omogućio da se vrati. Aleksander tehnika je prvo imala naziv Respiratory metod (metod disanja), koji je nastao 1894. godine u Australiji. Aleksander tehnika je ozvaničena u Londonu 1904. godine.
Poznata imena koja su iskusila AT: Džordž Bernard Šo, Oldos Haksli, Ser Henri Irving (glumac), Ser Čarls Šerington (dobitnik Nobelove nagrade za fiziologiju i medicinu) i profesor E. Koghil (anatom i fiziolog). Primena Aleksander tehnike i njena zastupljenost ima široke primene. Aleksander tehnika se lepo udomila u umetnosti: glumi, muzici, plesu, gde se primarno koristi telo za izražaj. Tako da na umetničkim fakultetima u Engleskoj, SAD, Evropi i Australiji postoji kao izborni predmet.
Edukacija i primena Aleksander tehnike već postoji u obrazovnim institucijama i kompanijama širom sveta. Evo nekih od njih.
Kompanije, organizacije:
- Cirque du Soleil
- Lufthansa
- Bank of America
- Goldman Sachs
- Merill Lynch
- UBS
Obrazovne institucije
Slovenija
- Akademija za muziku
Mađarska
- Univerzitet za pozorište i filmsku umetnost, Budimpešta
- Károli Gáspár Reformatski univerzitet, Institut za psihologiju, Odsek za ličnost i kliničku psihologiju, Budimpešta
- Budimpeštanski koledž savremene igre
- Univerzitet Széchenyi István u Đeru, Institut za muziku Tibor Varga
- Univerzitet u Miškolcu, Fakultet muzike
- Univerzitet u Segedinu, Fakultet muzike
- Liszt Ferenc Univerzitet za muziku, Budimpešta
- Univerzitet u Segedinu, Fakultet zdravstvenih nauka i socijalnog obrazovanja
- Univerzitet Semmelweis, Fakultet zdravstvenih nauka
Velika Britanija
- Centralna škola govora i drame, London
- Muzička škola u Mančesteru
- Amadeus International Business Consultans, London
- Beer Davis Publicity Consultans, London
- Bristol Old Vic Teatarska škola
- Britanska asocijacija za medicinu izvođačkih umetnosti, London (BAPAM)
- Škola Cheltenham Ladies, Cheltenham
- Eton koledž
- Klinika za glas Ferens, Bolnica Midlseks
- Fondacija Glaxo Wellcome, London
- Škola muzike i drame Guildhall, London
- Pozorišna škola Mountview, London
- Purcell škola, London
- Kraljevski nacionalni teatar, London
- Kraljevski severni koledž muzike, Mančester
- Šekspirovo Globus pozorište, London
- Aukcionarska kuća Sotheby's, London
- Londonski filharmonijski orkestar, London
- Škola Yehudi Menuhin, Cobham, Sari
- Kraljevski festivalni dvorac, London
- Londonska akademija za muziku i dramsku umetnost (LAMDA)
- Kraljevska akademija dramske umetnosti, London (RADA)
- Kraljevska akademija muzike, London
- Kraljevski koledž muzike, London
Nemačka
- Državni univerzitet u Njujorku u Potsdamu, Odeljenje za pozorište i ples
- Opera u Bremenu
Austrija
- Univerzitet za muziku i scenske umetnosti u Gracu
- Međunarodna letnja akademija Univerziteta Mocarteum, Salzburg
Španija
- Akademija za muziku, San Sebastijan
Norveška
- Trondelag teatar, Tronhajm
- Rogaland teatar, Stavangeronhajm
- Državna pozorišna škola, Oslo
Irska
- Centar za glumce, Dublin
Švedska
- Dramaten pozorište, Stokholm
Estonija
- Estonska akademija za muziku i dramu, Talin
Australija
- Severozapadni univerzitet, Škola muzike i škola govora
- Nimrod teatar, Sidnej
Sjedinjene Američke Države
- Američki konzervatorijski teatar
- Škola Juilliard, Njujork
- Stari Globus teatar, San Diego
- Konzervatorijum za muziku u San Francisku
- Univerzitet Kalifornija
- Univerzitet Merilend
- Univerzitet Teksas u Ostinu
- Univerzitet Boston
- Univerzitet Mičigen
- Akademija dramskih umetnosti Amerike, Los Anđeles
- Akademija umetnosti, San Francisko
- Američki konzervatorijski teatar, San Francisko
- Univerzitet Boston: Fakultet lepih umetnosti